Rozhovor s Adamem Ťoupalíkem

1. Mohl bys našim studentům a ostatním návštěvníkům webových stránek nastínit, co to vlastně cyklokros je a jak se tento sport liší od klasických silničních závodů?

Cyklokros je jedna z disciplín cyklistiky. Je podobný silničním závodům s tím rozdílem, že se jezdí v terénu na uzavřeném okruhu (cca 3km dlouhém) a jezdí se za každého počasí. V průběhu okruhu musí závodníci často seskakovat z kola a překonávat řadu překážek, jako jsou například různé schody, příčné překážky nebo přemostění trati.

2. Jak jsi se k cyklokrosu dostal? Dělal jsi i jiný sport závodně?

Dříve jsem dělal triatlon, pak jsem začal s plaváním. Tyto dva sporty mě ale moc nebavily. Při studiu na škole Mikuláše z Husi jsem dělal i atletiku, ale ani ona mě nechytla za srdce. Takže jsem neměl dobré výsledky. K cyklokrosu jsem se dostal až přes mého kamaráda, který jezdil za místní tým a jednou mě vzal sebou na trénink. No, a už to šlo samo. Taťka mi koupil první kolo a i přes obtížné začátky jsem věděl, že to je právě ten sport, který mě bude bavit.

3. Jak dlouho se tedy cyklokrosu věnuješ?

Jsou tomu pouhé 4 roky.

4. Co obnáší cyklokrosový trénink? Jezdíte pouze na kole?

To je těžké takto jednoduše říct. Na konci ledna nám končí sezóna, proto v únoru hlavně odpočíváme. Od března do dubna pak začínáme s obecnou přípravou. Chodíme hodně běhat.  Pokud je vhodné počasí, jezdíme i na běžky. Ale chodíme i plavat a do posilovny. V dubnu začínáme najíždět kilometry na léto. Od května do července hodně závodíme v silničních závodech. Od července do září se připravujeme na cyklokros s tím, že jezdíme více do terénu a zařazujeme posilovnu a běh. Běh je velmi důležitou součástí přípravy, neboť při některých závodech se hodně běhá, a když jsou nepříznivé podmínky, tak odběháme třeba i polovinu závodu. Přes podzim a zimu máme tréninky rozdělené. Dvakrát týdně terén - cyklokros a dvakrát týdně jezdíme na silnici. K tomu spousty závodů. Je toho opravdu hodně!

5. Kolik kilometrů jsi za poslední rok najezdil?

Za tento rok mám od dubna do ledna naježděno 16 500 km. Pokud k tomu připočtu i tréninky v regeneračním a přípravném období, pravděpodobně bych se dostal až na 20 000 km. (To je více, než najezdí spousty řidičů za rok v autě).

6. Jak vše zvládáš se školou? Je těžké skloubit trénink s učením?

Většinou, když přijdu ze školy, tak se najím a začínám se pomalu připravovat na trénink. Z tréninku se vracím kolem šesté a jdu se vysprchovat, najíst a pak mám čas cca. 1 – 2hod. na učení. Není to mnoho, ale škola je velmi důležitá, a proto se jí snažím věnovat dostatek času. Vždyť člověk nikdy neví, jestli ho bude sport živit.

7. Je cyklokros finančně náročným sportem?

V počátcích ano. Musí se nakoupit veškeré oblečení na závody, tretry, závodní kolo. Pak, když už má člověk výsledky, tak už tak náročný není, neboť jej tým podporuje. Díky mým výsledkům mám dnes už vše plně hrazené.

8. Co samotný závod? Jak se ti jelo?

Závod mi vyšel na jedničku. Podařilo se mi dobře odstartovat. Po prvním okruhu jsem se držel na osmé pozici a kontroloval dění na čele závodu. V dalších okruzích jsem si pozici hlídal a snažil se jet bez chyb. Velmi důležitý byl pátý okruh. V něm se mi podařilo dojet čtyřčlennou skupinu bojující o třetí pozici. Po několika chybách soupeřů jsem se propracoval na čtvrté místo a chystal si závěrečný útok. V posledním šestém okruhu jsem najel lepší stopu v zatáčce pod schody, zavřel tak belgičana a vybojoval si třetí pozici. Pak už jsem za to vzal, co mi síly stačily. No, a ono to vyšlo!

9. Co dění po závodě?

Po dojezdu jsme šli na tiskovou konferenci. Hovořili jsme česky a anglicky. Ale angličtina mi moc nešla. Byl jsem v takové eufórii, že jsem si nevzpomněl na správná slovíčka, a pořádně nevěděl, co jim mám vlastně říkat.  Ale nějak jsem to nakonec zvládl. Po tiskovce nás odvezli na dopingovou kontrolu. Ta byla za trest, neboť jsem z ostatních závodů neviděl vůbec nic. Ale i to je úděl závodníka a zisku medaile.

10. Jaká byla nominační kritéria závodu?

Museli jsme zajet alespoň jednou do 10. místa na světovém poháru a do 16. místa celkově. Já byl na světovém poháru nejlépe dvanáctý, ale celkově jsem mezi šestnácti nejlepšími byl. Takže mě nominovali. Hodně mi také pomohl titul mistra republiky.

11. Měl jsi letos ještě i jiné úspěchy?

Kromě již zmiňovaného mistra republiky a dvanáctého místa na světovém poháru jsem vyhrál i několik závodů českého poháru v silniční cyklistice a hodně si cením i druhého místa na mistrovství republiky v časovce jednotlivců.

12. Jaké byly tvé cíle pro letošní sezónu?

Prvním byl světový pohár v Táboře. Ten mi ale moc nevyšel, protože jsem dojel až třináctý. Druhým cílem bylo mistrovství Evropy, kde jsem byl také třináctý. Ale zde jsem tak zklamaný nebyl, protože tam startovalo obrovské množství lidí a byla velká konkurence. Třetím cílem bylo mistrovství republiky, které mi vyšlo na jedničku, a sezónu jsem zakončil na MS, které dopadlo fantasticky.

13. Jaké jsou tvé plány do budoucna?

Uvidíme, jak se bude vše vyvíjet a jak se bude dařit. Ale rád bych tu medaili určitě obhájil, a pokud by se ji podařilo i vylepšit, tak budu určitě rád.


www.kraj-jihocesky.cz www.auritus.cz www.unium.cz www.tabor.cz www.csicr.cz www.naerasmusplus.cz
www.msmt.cz www.nuov.cz www.infoabsolvent.cz www.primat.cz www.novamaturita.cz  
www.vejska.cz www.mladiinfo.cz